Vad innebär det med ett kundunikt lager?

Vi skapar lager i er lokal, i en container eller i servicebil. Utbudet baseras på frekvent använda artiklar, servicebehov eller era önskemål.

Ni handlar enkelt ur lagret via vår kundlager-app. I appen ser ni alltid saldo och de beställningspunkter som vi tillsammans tagit fram för att matcha just era behov.

Kundlager i Servicebil

Ha alltid materialet nära och lättåtkomligt i din egna servicebil. Välj tillsammans med vår hjälp ut det sortiment du behöver och få en tydlig överblick kring lagersaldo direkt i appen.

Precis som med alla vara kundlager så binder ni inget kapital. Vi äger produkterna fram till dess att de är utskannade.

Vilka är fördelarna för kunderna?

– Det finns flertalet fördelar men de mest påtagliga är att man har omedelbar tillgång till artiklar utan att behöva lägga tid på att åka till en butik eller binda kapital på att köpa in produkter och lägga på ett eget lager. Utöver det så behöver inte kunden riskera att köpa produkter som de sedan inte kommer använda och som antingen skall returneras eller som i många fall hamnar på en ”bra att ha”-hylla där de glöms bort och så småningom behöver slängas. En annan positiv effekt är att man i de flesta fall får bättre kontroll och ordning på sitt material och vart det används.

Vilka typer av företag har denna typ av lager?

– Alla typer av företag kan ha ett kundunikt lager, dock är det vanligt med dem som har serviceverksamheter eller som ligger på orter där det är långt att åka för att köpa material från en butik. Där vi ser ökningen för tillfället är hos installationsfirmor och hos Tele, Data, Säkerhetsföretag

Hur går man tillväga för att bestämma artiklar?

– Artikellistan bestäms mellan säljare och kund och normalt brukar man utgå ifrån de artiklar som kunden normalt handlar och som de behöver för sina dagliga behov. Normalt brukar de flesta lager ligga på mellan 200 till 300 artiklar men spannet är stort mellan det minsta och det största lagret vi har. Det finns ingen nedre gräns för hur många artiklar man kan ha men det brukar inte bli lönsamt om man har under 30 artiklar och åt andra hållet så blir det ofta svårt att hantera om man har för många artiklar. Av erfarenhet ser vi att har man uppåt 800 artiklar så är det svårare att hålla ordning på lagret.

Hur fungerar det med igångkörningen av det kundunika lagret?

– Till varje lager finns en dedikerad person i min grupp som är ansvarig för att starta upp lagret och sedan sköta den dagliga kontakten med kunden kring lagret. Vid uppstart så kontaktar vi kunden och planerar in när vi skall komma dit och sätta upp lagret och när vi skall börja fylla på med artiklar. Väl på plats så sätter vi upp hyllor om det behövs, hyllkantslister med streckkoder och lägger sedan upp artiklarna på sina platser i lagret.

– Den dedikerade personen i mitt team som lägger upp lagret är även den som utbildar kunden i hur man använder lagret, hur det fungerar med påfyllningar etc. Vi försöker också att vara på plats med täta mellanrum i början för att se till att det fungerar på bästa sätt för kunden.

Hur sköts utplockning av artiklar/skanning?

– Antingen så plockar kunden ut artiklarna med hjälp av en specifik app, som heter Kundlager, i sin telefon eller så använder man en handskanner som vi placerat ut på plats.